Nuffnang

Friday, April 06, 2007

Hanya kerana Seekor Anak Kucing

Hari aku nak posts pasal minat yang pelik seorang kawan aku ni..Entah aper2..Kawan aku ni minat sangat nak pelihara kucing, tapi kucing pun terpilih ajer..Dia nak pelihara kucing yang parsi tu yang kucing kampung di xnak..Aku jenis layan ajer, aku ingatkan dia ni main2 ajer tapi betul2 serius eh..Aku pi eh juga kat kedai jual kucing parsi, sebelum beli tu aku tanya eh pasal penjagaan kucing tu...Aku mula2 dgr mmg best juga pelihara seekor kucing ni...Semua kucing kat situ semua lawa...Aku tgk harga yang paling tinggi kat situ ialah Rm 1800 xsilap aku....Hahahaha...membazir eh..xnak aku..dah ler kena jaga nya agak cerewet..
Kena mandikan.
kena bagi vitamin
kena bersihkan sangkar
kena potongkan kukunya
kena sikat bulunya
kena jaga kesihatannya
dan banyak lagi..
Tu tak kira kos lagi...
Jadi kat sini aku nak cerita semua kos untuk Pelihara seekor kucing..Jadi korang leh jadikan sebagai rujukan...



  1. Seekor kucing RM 200.00
  2. Makanannya(Regu Cucin 1kg) RM 42.00
  3. Sabun Mandian(Fido Shampo) RM 12.00
  4. Bekas makanan RM 6.00
  5. Sangkar RM 48.00

  6. Towel RM 4.90
  7. Sikat RM 6.00
  8. Bekas Air RM 27.00
  9. Vitamin (Cat Ceohior) RM 13.00

  10. Litter Scape RM 4.80
  11. Cat Litter Scoepable RM 20.90
  12. Bedak kutu RM 12.00
  13. Dettol Antibacteria RM8.60
  14. Minyak Zaiton RM 4.90

  15. Kapas RM 2.20
  16. Bedak RM 5.07

  17. Klinik(ubat+byaran) RM 100.00 + RM 30.00








01. Tu kira murah harganya RM 200.00 kalau tempat lain harga nya leh cecah RM 500.00 keatas..Warna kelabu..entah kawan aku namakan dia CHELSE...Untung kau kucing...















02. Makanan dia mahal eh skit RM 42.00, tapi sebab dia anak lg dia makan skit ajer..3 lagi bagi pagi, tenghari dan malam..










03. Vitamin kucing kena bagi hari2..sekarang kawan aku gi kerja lewat skit sebab kena bagi vitamin tu dulu..kucing bagi vitamin tapi tuan dia tak plk..dah terbalik dah..




04. Bedak kutu, lepas mandikan kucing kena letak benda tu supaya menghindari dari kutu2 ni..bulu lembatkan...




05.Syampu.. bukan guna selalu pun..kucing ni xleh selalu di mandikan..kalau leh 3 kali sebulan ajer.




06. Minyak Zaitun dia guna untuk lap telinga kucing sebab kucingnya banyak tahi telinga...




07. Sikat kucing..yang ni aku suka..kalau aku xder menda nak buat aku suka sikat bulu kucing..mcm awek aku lak..hahahaha











08.Hari2 kucing ni selalu ajer kena duk dalam ni..dia xleh lepas mcm kucing biasa..







Rekod untuk belanjawan Kucing









Ubat telinga kucing harga RM 100







Bekas minuman kucing tapi dia tak pandai nak minum guna benda tu

Bola gofl yang aku suh wak jd maian kucing tu

Dettol untuk basuhkan bekas makanan dan minuman kucing takut kena bacteria.

Buat kucing ni nilai dia RM 100 juga



untuk buang najis kucing

Bekas makanannya

Malas lak nak tulis..Jadi jumlah semua barangan utk menjaga Kucing ialah setakat ni RM 547.37

Percaya tak percaya ni semua fakta.....

tempat buang najis kucing ..guna pasir malam tu kat atas..pasirnya tak sama ngan pasir kat luar umah tu..pasirnya ada bau wangi..

3 comments:

FaDLi said...

byk nye bajet nk pelira kucing.. erm..

Anonymous said...

aming

dav_perantau said...

banyak mmg banyk pening pola sebenarnya..baik aku pelira kambing ajer..