Nuffnang

Monday, April 04, 2011

KOPI KLUANG - HALAL ATAU HARAM

Berita hangat***** cit cerita basi aku baru nak cerita ni...Sebulan lepas kecoh satu Malaya dan johor umumnya bahawasanya KOPI KLUANG ada lah HARAM jadah...Heboh kopi kluang mengandungi gelatin BABI (yake eja mcm tu) dan xleh tahannya ROTI BAKARNYA plk mengandungi ARAK----HARAM.. 

Dah bertahun tahun aku menelan menda haram, mengapa masa ni baru nak heboh dulu xnak plk. ANDAI KU TAHU....xkan ku hirup minuman haram tu dan roti memabukkan tu(mabuk ke)hahahaha..... Sudah berpack pack aku belikan untuk di bawa balik ke kampung, siap boleh buat bisnes lagi...Berdosakah aku?....Dah ramai org aku hidangkan minuman ni kat org kg...Rasa bersalahnya (rasa nak bakor ajer kedai tu)KERANA DIA hidup ku rasa rasa bersalah....


Aperpun banyak versi cerita disampaikan oleh media dan mulut kemulut...Macam2 cerita tentang kopi tgh HOT hot HoT ni....Sebelum ni kopi ni Halal dulu Pengurus kedainya adalah Cina Muslim (Mualaf) jadi semua halal. Mana dlm masa terbaru ni aku dgrnya Hak milik sudah bertukar kepada org lain  (bukan org islam). Jadi  mgkin perubahan telah berlaku...Tu aku xtahu smua nya cerita dr mulut ke mulut.

Kalau dapat rasa nikmat kopi tu amat berlainan sebab rasa lemak kopi tu semacam. Bagi aku ingatkan lemak tu dr  Susu yang gunakan. 

 TAPI.....................

Aku agak muskil skit ajer... Kemarin aku berjalan jalan di Kluang ..saja nak tgk keadaan kedai Kopi Kluang..Keadaan masih mcm dulu ke, tapi org melayu agak berkurang tu pun masih ada lagi. Adakah diorang tidak mengetahui?..
Aku dgn penuh keyakinan cuba menyiasat(wah mcm CSI lak, CSI MALAYSIA)...hahahaha...
Bertambah kekeliru aku ..... apabila aku ternampak ada satu sijil Dari JABATAN AGAMA JOHOR menyatakan Kopi kluang Halal.....Sejak Dari Julai 2010 HINGGA 2012...aper citer skrang ni?
Klik pada Gambar untuk mendapatkan Gambar lebih Jelas
Mana satu......yang betul....
HALAL ATAU HARAM....
Untuk kepastian xyah lah minum untuk masa sekarang tidak kuar statement yang menyatakan KOPI KLUANG ADALAH HALAL...baik xyah terus minum ajer KOPI CHAP KAPAL API ajer... 
 

4 comments:

feresa~* said...

i pun penah mkn skali kat situ..nape la x diturunkan tanda halal tu yer..

dav_perantau said...

habis kena pi minum air tanah tu..nak kena samak..hahahhaahahha....biasalah nak mengejar kemewahan....

Mohd Lokman said...

Korang nie..percaya sangat ngan bende2 cam tu..aku pernah g kilang kopi tu..xder pon proses letak gelatin babi tu.. yang comferm aku rase musykil tentang haram ker halal tu kopi STARBUCK..

dav_perantau said...

Yakin ke encik lokman, sebab ada 2 bungkus lg kat kg...
andai lah benar yang kata halal....tak jadilah hendak dibuangnya..