Nuffnang

Friday, November 16, 2007

Teman

Teman...
Sesungguhnya masa begitu cepat berlalu meninggalkan kita..hari-hari yg berlalu dilalui dengan pelbagai cerita suka dan duka...tangis dan tawa..begitu juga dgn kita semua...kekadang kita menangis..kekadang kita bergelak ketawa...kekadang kita bermuram durja..semua itu adalah lumrah hidup di dunia..
Teman...
Dlm hidup ini semua orng akan merasai apa itu kekecewaaann & kebahagiaann...penderitaan kehilangan orng yg tersayang...mahligai yg diimpikan tidak kesampaian...lantaran dari itu kekecewaan datang mengundang...
Teman....
Anggaplah setiap apa yg berlaku pasti ade hikmahnya...hikmah yg tersembunyi yg kita tidak ketahui ceritanya...walaupun pahit untuk ditelan..tapi itulah kehidupan...dan itulah kenyataan..yg pasti yg pahit itulah biasanya penawar kedukaan...pengubat kekecewaan akhirnya...
Teman...
Mengapa perlu kita berubah sikap hanya semata2 kekecewaan yg melanda dlm hidup kitaa??? hanya semata2 kita kehilangan orng yg tersayang??? yg telah kita impikan masa depan bersamanya...tidak pernahkah engkau rindu akan dirimu yg sebelumnya??? yg penuh dgn sikap yg murni...penuh dengan kesetiaan..penuh dengan tanggungjawab..taat pada ajaran sebagaimana yg dianuti dan dipegang selama ini....kenapa perlu musnahkan semua itu hanya kerana seseorang????
Teman...
Itulah namanya dugaan & ujian..sebagai insan biasa kita tidak lekang dari diuji dgn ujian dan dugaan hidup..makin kita ingin berubah makin kita akan diuji dengan pelbagai dugaan..tapi percayalah wahai teman..Allah tidak pernah menganiayai hambanya..pasti ada kebaikannyaa...pasti ade hikmahnyaaa..pasti ada kelebihannya...
Teman...
Setiap kekecewaan yg bertandang pasti ade hikmahnyaa..kita tidak tahu apa yg terbaik tuk diri kita dan masa depan kita...mungkin apa yg kita rasa baik tuk kita sebenarnya buruk tuk kita..dan apa yg kita rasa buruk tuk kita sebenarnya baik tuk kitaa....hanya Allah yg mengetahui...kekadang kita bertanya pada diri sendiri..kenapa jadi macam ni???kalaulah aku tak buat macam ni..tentu takkan jadi begini....inilah yg seringkali bermain difikiran kita bila berlaku sesuatu yg tak diingini dlm hidup kita...tapi teman..ingatlah..semua yg berlaku hanya akan berlaku dgn keizinannyaa...itulah yg dinamakan qada & qadar..redhalah dgn segala ketentuan yg telah direncanakan untuk kitaa....
Teman....
Tiada sesiapa dlm dunia ini mengharapkan kekecewaan & kegagalan dlm hidup mereka...tiada sesiapa yg menginginkan penderitaan & kesengsaraan..tetapi teman..itulah yg seringkali terjadi pada kita...hidup tidak selalunya indah..tidak seindah pelangi..sesungguhnya begitu sukar untuk mencari kebahagiaan..melarik impian...yg belum pasti keputusannyaa...
Teman...
Ayuh bangkitlah dari kekecewaan..kuatkanlah semangat..tabahkanlah hatimu...tetapkan lah iman..hanya itu yg mampu menolong kita tuk menjadi seorang insani yg gemilang..jgn disebabkan kisah silam kita berubah sikap..berubah bukan kepada kebaikan..tapi kepada keburukan..anggaplah apa yg terjadi sbgai satu pengajaran..pengajaran tuk masa depan..itulah ujian...Allah hanya akan menguji orng2 yg disayanginya sahaja..jadi bersyukurlah kerana kita adalah insan yg tergolong di kalangan tersebut..tetapi teman..harus diingat..janganlah kita kalah dgn ujian yg mendatang..rebah ditepian sebelum sempadan...bangkitlah demi masa depan dengan penuh harapan...
Teman....
Renunglah sejenak..apakah yg diinginkan olehmu dlm hidupmu ini??? hidup ini hanya sementara..tah esok atau lusa kita telah tiada..setiap apa yg kita lakukan akan ada perhitungannyaaa...mampukah kita tuk menerimanyaa...carilah bekalan tuk menghadapinya...carilah teman yg mampu membawa membawa kebaikan padamu..sanggup susah senang dgnmu..sanggup menegurmu..teman..carilah dirimu yg sebenrnyaa...dirimu yg telah hilang dimamah kekecewaan...
Teman....
Lupakanlah sejarah silam....apa yg berlaku semalam telah menjadi sejarah pada hari ini...setiap perkara yg telah berlalu takkan kembali lagi..lupakanlah semalam tuk kebahagian masa depan...jgnlah dipendamkan kekecewaan kerana ia akan menutup kebahagiaann..biarkanlah ia pergi demi masa depan..redhakan lah dengan apa yg berlaku...
Teman...
Ingatlah..kebahagiaan..ketenangan..kedamaian..tidak akan dapat dicapai ditepian pantai..dikelab2 malam ataupun ditaman2 permainan..kedamaian & ketenangan hanya akan dapat dicapai bila kita bersamaNYA..bermunajat kepadaNYA..mengingatiNYA..menjauhi apa yg dilarangNYA...sesungguhnya hanya dengan itu engau akan temui ketenanagn dlm erti kata yg sebenarnyaa...ketenangan yg hakiki..yg tidak engkau kecapi sebelum ini...
Teman....
Ingatlah..setiap makhluk di atas muka bumi ini telah dijadikan berpasang-pasangan..usahlah kau risau kerana kehilangan orng yg tersayang pada hari ini..kerana Allah itu maha Mengetahui..akan ade pengganti yg lebih baik darinya yg akan menemani mu esoknya nanti..sesunguuhnya itulah yg terbaik buat dirimu...yg pastinya dia akan mampu menerimamu seadaanya..menyayangimu dan mampu membuat mu tersenyum dikala engkau kedukaan...
Teman...
Jujurlah dengan dirimu sendiri..perasaanmu sendiri..dimana letak hatimu..usahlah dibahagi-bahgikan ia kepada yg tak sepatutnya..belajarlah tuk setiaaa...supaya kelak engkau tidak akan kecewa...kecewa dgn sikapmu sendiri..
Teman...
Kemaafan kupohonkan andai bicara ini mengguris perasaan..mengundang kesedihan..mengocak kedamaian..cuma pada saat ini..terdetik dihati ini untuk melarik coretan sekadar renungan buat seorang teman...

8 comments:

arsaili said...

awat melancolik sangat ni wei..uhuhu

dav_perantau said...

alah, saja jah....nak test...bijak ape ayat2 tu....ahaks

iEn said...

jiwang2 heeh :D

faisal said...

bro, thanks atas kata2 ni, betul2 memberikan aku motivasi,huhu...kekadang kita perlukan seorang sahabat untuk tunjukkan jalan yg kekadang kita terlepas pandang untuk maju kehadapan..

dav_perantau said...

ien----jiwang ke..xder eh..ni mesti tak baca habis ni..ahaks...bermakna tu...


acai---aku pun sama acai...kekadang kita ingat mengingati antara kita...ahakss

iEn said...

larr.. dah merata2 lar ien jumpa artikel jiwang ni.. jiwang yg bermakna.. Tanpa jujur, setia xkan adanya jiwang selamanyaa..

p/s: hang pon sama tak baca post entri sampai abis.. kalau x.. sure awak dah terguling2 :p

-DeaN- said...

Pandainya ko bermadah ek...Hehehe.. kalu aku memang dah fail dah bab2 macam nih..:P

dav_perantau said...

ien----->laaa, aku baca tapi baca laju gitu...ahaks...tapi paham eh...nnti eh aku baca sekali lagi...


dean-----> dean aku copy dan paste ajer ni..ahaks