Nuffnang

Wednesday, May 19, 2010

Hidup jangan membazir



Weh..rajin sungguh aku hari ni....Sarapan pun sempat masak seh...Mcm xcaya lak.....alah saja ajer suka suka masak ni sebab aku duk sorang sorang...Jadi nak huru harakan dapur best skit....pastu ada terlebih bahan bahan masakan...pePagi buta lagi aku masak meegi goreng agak mewah lah....sebab penuh dgn hiasan sayuran..Kalau tak meegi kosong ajer....aku masak ni xguna perencah yg sedia ada tau, aku guna perencah aku sendiri ....letak gula ngan garam dan tumis bawang n goreng letak bebola daging dan sayur..Mmg special kalau org bujang masak mcm tu kan....Tgk gambar kat atas..hebat tak....xpernah aku masak..ptg ni nak wak menu lain lak ni....tunggu yaa

Sebenarnya aku nak citer, xpuashati tul pasal org membazir ni...rasa nak sepak sepak ajer....Hari isnin hari tukan, aku ada program yg aku jadi jurukamera tu...Adalah disediakan meehun goreng....adalah hamba Allah ni..agak ego orgnya....nak jdikan citer meehon goreng tu agak keras/liat(taklah keras sangat) mgkin tukang masak ni rendam tak cukup lama kut....jadi liat....

Hamba Allah ni, merunggut lah xleh nak makan mcm tali lah...mcm mcm lah...dia makan sikit ajer pastu buang..dlm tong sampah depan aku lak...sedih seh.....berlagak nya Ya Allah...dlm hati aku secara automatik berdoa utk dia " maaflah hamba Allah ni"....Sayangnya seboleh2 dia buang gitu ajer...aku makan dr tadi, kuyah lah juga kan..mmg liat tapi boleh lah utk mengisi perut aku yg lapar ni...aku malas nak tgr....tetiba lak dia tgk aku makan...aku mmg xsuka nak membazir selagi leh makan aku makan.....menda boleh makan kan..aku tgk org lain makan ok ajer....
Bila dia tgk aku makan hampir habis, dia cakap aku ni mcm pirana...aku senyum ajer..aku malas sangat nak layan org mcm dia tu......

Bila dia cakap kat aku mcm tu, dgn nada agak kuat eh..Jadi org lain pun dgr juga eh..pastu org lain ikut sama mcm dia ..Buang ajer meeehoon tu...Aku maals layan aku habis kan juga.lantak eh dia nak cakap aper..masa ni korang senang lah, nnti korang akan ssh..xterpikir ker org lain yg ssh langsung xdapat makan....ada yg makan makanan dlm tong sampah pun ada..Ssh nak ajar org tak pernah hidup ssh ni....sekali dia ssh tgk lah nnti.......sampai hari ni aku ingat seh.....

Lepas makan leh lagi sebarkan cerita kat org lain....aku leh makan meehon keras..siap leh suka suka..yalah yalah yalah..aku ni lapar orgnya.......yang aku xpuashati tu...ada kekawan dia yg follow dia buang td....leh akan sekali lagi daaa..siap leh habiskan lagi..hahahahhaha....lain kali jangan ikut org.....ego kita tak kemana eh.....yg last sekali yg menariknya...mamat poyo nak mampus ni..siap leh bawa balik meehon tu xsilap aku eh....bukan dia bawakan tapi org lain.....

Dari citer ni..jangan sesekali membazir dan berlagak depan rezeki..Bila bila ajer Allah boleh tarik balik rezeki kita ni....Bawa bawa insaf...

0 comments: