Nuffnang

Friday, May 07, 2010

Penunggu Gunung Raya


Setiap malam jumaat puk 9.30 aku wajib didepan tv...Aku dah xleh nk tinggal citer ni....Aku sudah layan....aku dah show citer PENUNGGU GUNUNG RAYA. Aku rasa ramai tak follow citer ni, sebab dia cakap takut, kufarat(yg kurafat jangan ikut ambik yg baik eh)..Bagi aku citer ni tak lah takut sangat pun, jalan citer dia mmg best mcm betul betul terjadi kat zaman zaman dulu eh.....Mula mula aku layan citer ni masa aku duk sorang2.. Dalam makmal seseorg layan, risau juga penunggu dk sebelah aku..hahahhahhaha....Alhamdulilah ..xder menda.....Syaitan xkan rapat ngan kita kalau kita lawan kehendak syaitan2 tu...

Bagi yang tak pernah citer tu, aku citer eh skit...dlm citer ni melibat 4 org adik beradik yg mana asal dr keturunan Lebai Awang yang mana dulu nya..Lebai awang ni jahil...dia telah membina sebuah kampung yang mana menghambakan Jin..Lebai awang ni jadikan Jin sebagai penyelamat dlm kg ni..Masa tu zaman komunis lagi....Dalam masa yang sama Si jin ni bagi syarat kat lebai awang kalau nk selamat kan kg beliau dr segala bencana..Mungkin masa tu islam belum lagi tersebar atau pun diorg dapat hidayah pun..Guna bahasa pun zaman2 melayu dulu dulu...Masa membina kg tu dia lah org kuat kat situ dengan kawan dia zaleha...

Sambung balik yaa....bila kg tu dah aman damai...Jin tu buat onar dah..biasa lah syaitan xkan bagi manusia senang...dia dah berjanji dgn ALLAH ..akan menyesatkan kaun adam...Masa yang sama syaitan menipu si lebai awang...syaitan dah xjadi kg tu dah..jadi komunis masuk dan buat huru hara eh masa tu..Pada masa tu si lebai awang telah buat perjanjian baru mesti korban anak anak mereka....(gitu lah kut)

Pada masa yg sama, bini lebai awang, suami leha, anak leha telah mati mgkin tu salah satu perjanjian syaitan..Masa tu lah si lebai awang rasa tertipu...masa tu lah lebai awang melarikan diri dr kg tu dgn leha...Masa nak lari tu, biasa eh syaitan tu xbagi...mcm mcm halangan kena tempuhi..last last leha mcm nak lawan sorang diri...dia suh lebai awang larikan diri selamat kan anaknya dan anak lebai awang...

Dah lebai awang nak larikan diri, masa tu si leha telah dibuntingkan oleh jin tersebut..Masa yg sama lebai awang di terjupa dgn ustaz yang mahu selamat si lebai dr acaman dr gangguan syaitan tersebut...Masa tu lah lebai awang masuk islam...samapi dia jadi seorg lebai..(dah mcm karang spm lak aku ni)..hahahhaa...bila anak anak lebai awang dah besar dan dah kahwin masa tulah lebai awang balik ke kg balik nak pi tangkap si jin tue....setakat tu sahaja citer nya....Jadi kena tgk sambungan nnti ni ..Aku dah xsabar nak tunggu sambungannya...

Aper yang menarik dlm citer ni lah ..satu ayat ajer..ni lebai awang cakap kat cucunya...KITA KENA LAWAN HASUTAN SYAITAN, KALAU KITA TAKUT,SEDIH, MARAH DENDAM SYAITAN LAGI SUKA....jadi kita lawan perasaan tu....layann...

aku citer dr kisah kisah dulu...pasal citer cucu cucunya aku citer lain kali....kalau aku rajin..kah kah kah...

p/s : ptg ni nak pi Kl lumpur..Jejalan jpa kekawan kt sana..Klumpur aku datang..hahhahaa

0 comments: